Mentés/Visszaállítás

A számlázó program segédfunkciói között található a Mentés/Visszaállítás funkciók. Bemutatásra kerül az adatbázis mentése, és adatbázis visszaállítása valamint régi adatbázis importálása.

Mentés / visszaállítás

Program bezárásának megerősítése

Ha a jelölőnégyzet aktív [X], akkor minden programbezárás előtt visszakérdez a számlázó program és megerősítést kér a bezárásról, valamint felajánlja az adatbázis archiválását (Biztonsági másolat a beállított helyre, lásd lejjebb).

Adatbázis mentése

Amennyiben nem kérünk megerősítést a bezárásnál (fenti beállítás) akkor is lehetőségünk van az automatikus archiválásra a számlázó program bezáráskor.

Adatbázis mentés a számlázó program bezárásakor

Ha a jelölő négyzet aktív [X], akkor a számlázó program bezárásakor az adatbázis mentés automatikus megtörténik. A mentés, az adatbázist és az összes aktuális beállítást is tartalmazza!

Beállítható, hogy a legutolsó mentések közül mennyit tartson meg a számlázó program a ‘Megtartandó utolsó mentések száma’ mezőben. Ha a soron következő mentés már ezen intervallumon kívül esik, akkor minden új mentés létrejöttekor a legrégebbi törlődik. Így mindig a beállított x számú legfrissebb mentést lehet elérni az archívumban.

Ezt a számot érdemes nagyobbra állítani, amennyiben a számlázó program leállításkor mindig történik automatikus archiválás és emellett a program sokszor van elindítva, leállítva egy nap.

Adatbázis mentés készítés archívumba és külső állományba

A számlázó program adatbázisáról biztonsági mentések készíthetőek akár manuálisan is. A biztonsági adatbázis mentések elkészíthetők az archívumba, vagy külső állományba (*dix).

A számlázó program felajánlja az archívum elérési útvonalát (ahol a napi mentéseket is tárolódnak) de ez tetszőlegesen módosítható.

Ha a meglévő számlázó programot szeretnénk áttelepíteni egy másik számítógépre úgy hogy az addig felvitt adatok megmaradjanak, akkor az alábbi lépéseket kell végrehajtani:

  1. a ‘Mentés külső állományba (dix)’ funkciót kell választani. Ennek segítségével kell készíteni egy export állományt bármilyen adathordozóra, tetszőleges néven, de a fájl kiterjesztése mindenképpen ‘.dix’ legyen.
  2. A számlázó program az exportálás sikerességéről egy információs üzenetben tájékoztat.

  3. Az új számítógépen fel kell telepíteni a számlázó programot, NAGYON FONTOS, hogy ugyanolyan verziót, mint amiben az export készült, majd
  4. a számlázó program elindítását követően az adatbázis visszatöltése külső állományból funkciót kell indítani.
  5. Zárásként egy kulcs regisztráció is szükséges a legutóbb megadott kulcs segítségével.

Nagyon FONTOS! Ha nem rendelkezik a számlázó szoftver telepítőjének ugyanazon verziójával mint amiből a mentés készült, akkor mindenképpen egy nagyobb verziójú számlázó programot kell telepíteni, az importálást pedig a Régi adatbázis importálása funkció segítségével lehet elvégezni!

Adatbázis visszatöltése

Adatbázis visszaállítása 3 féle módon is lehetséges: Visszatölthető adatbázis az archívumból, külső állományból (*dix), vagy régi számlázó programból készült adatbázis exportból (*dix).

Adatbázis visszatöltése archívumból

Ha az archívumból történik a visszatöltés, akkor az összes (beállítható számú) automatikusan mentett állomány listájából lehet kiválasztani egyet. Az állományok tartalmazzák a mentés pontos dátumát és idejét. Az archívumból történő visszatöltés javasolt az előző mentések gyors visszaállítására pl: adatbázis károsodás, vagy egyéb adatvesztés esetén.

Adatbázis visszatöltése külső állományból

Ha külső állományból történik a visszatöltés, akkor egy konkrét fájlt (*.dix) kell betallózni, és ebből történik a visszaállítás. A külső állományból történő visszatöltés javasolt nagyobb átalakításoknál pl: másik gépre telepítés.

Az adatbázis visszatöltéséhez a számlázó program karbantartó üzemmódba áll.

számlázó program - adatbázis visszatöltése

A visszatöltés, az adatokra és a beállításokra is vonatkozik, tehát az adatok mellett a beállítások is visszatérnek a mentéskori állapotra!

számlázó program - adatbázis visszatöltése

Az archívumban szereplő mentések listájából ki kell választani azt az állományt amelyet vissza szeretnénk tölteni.

A ‘Kijelölt mentés visszatöltése’ gombra kattintva az alábbi ellenőrző kérdés jelenik meg.

számlázó program - adatbázis visszatöltése

Még egyszer ellenőrizhető, hogy a kiválasztott mentést szeretnénk e visszatölteni.

A ‘Nem’ gombra kattintva megszakítható az adatbázis visszatöltés.

Az ‘Igen’ -t választva történik meg az adatbázis visszatöltés.

Az adatbázis visszatöltés eredményességéről egy üzenet tájékoztat bennünket.

számlázó program - adatbázis visszatöltése

Az adatbázis visszatöltés után indítsuk újra a számlázó programot!

Régi adatbázis importálása

Ha régi állományból történik a visszatöltés, akkor egy konkrét fájlt (*.dix) kell betallózni, és ebből történik a visszaállítás. A régi adatbázis importálására akkor lehet szükség, ha a mentés és a jelenlegi számlázó program verziója eltérő (pl: időközben volt programfrissítés) illetve másik gépre telepíti fel a régi adatbázist.

Az adatbázis visszatöltéséhez a számlázó program karbantartó üzemmódba áll.

számlázó program - régi adatbázis importálása

A visszatöltendő régi állományt ki kell választani.

Ekkor a program tájékoztat az importálás sikerességéről.

számlázó program - régi adatbázis importálása megtörtént

*dix = Infocentrum Számlázó export állomány