Garanciális visszatartás és jóteljesítési garancia kezelése

Az Infocentrum számlázó programunk Professional verziója támogatja a garanciális visszatartás és jóteljesítési garancia kezelését.

Garanciális visszatartás és jóteljesítési garancia beállításának lehetősége

A funkciót a Beállítások/Számla/További beállítások3 fülön lehet bekapcsolni.

Garanciális visszatartás és jóteljesítési garancia felvétele a számlakészítés során

Ha a beállítás aktív [X], akkor a számla szerkesztési felületén a jobb alsó sarokban (az összesítés mellett) megjelenik egy panel, aminek a segítségével beállíthatóak a visszatartott összegek.

A visszatartás mindig a végösszegből számolódik, így első lépésként a számlát ki kell tölteni, majd lezárás előtt megadni a visszatartott összege(ke)t, a gombra megjelenő panelen.

számlázó program - garanciális összeg megadása

Jóteljesítési garancia felvétele és jóváírása

Jóteljesítési garancia összegét először negatív előjellel kell felvenni így az csökkenti a fizetendő végösszeget, de a számla bruttó értékét nem módosítja. A számlán szereplő fizetési határidőig a fizetendő végösszeg (számla br értéke – jóteljesítési garancia összege) megfizetésére kötelezett a vevő.

Amikor a teljesítés a szerződés szerint elfogadásra kerül és kiállításra kerül a végszámla, akkor a jóteljesítési garanciát jóvá kell írni. Ekkor ugyanazt az összeget előjel nélkül vegyük fel a megjelenő panelen. Így az növeli a fizetendő végösszeget de a számla bruttó értékét nem módosítja. A fizetési határidőig a végösszeg (számla br értéke + jóteljesítési garancia összege) megfizetésére kötelezett a vevő.

A számla listában ezek a számlák eltérő színnel jelennek meg melyet az alapbeállításoknál módosítani is lehet.

A számlázó program követelésnek mindkét esetben a fizetendő végösszeget (számla br értéke +/- jóteljesítési garancia összege) figyeli és aszerint jeleníti meg a követelések listában. Ha a fizetési határidő elérkezett, és a fizetendő végösszeg nem került kiegyenlítésre, akkor a számla a lejárt követelések közé kerül.

Garanciális visszatartás felvétele és a befizetések rögzítése

Garanciális visszatartás összegét a számlalezárást megelőzően a megjelenő panelban negatív előjellel kell felvenni. A számlát ezután a csökkentett végösszeggel kiegyenlítetté lehet tenni.

A kiegyenlítéshez a részletfizetést kell alkalmazni, ahol a különböző időpontokban beérkező összegeket külön lehet megadni.

számlázó program - részletfizetés felvétele

Az első befizetés a visszatartott összeggel csökkentett végösszeg, a második pedig a visszatartott összeg. (Természetesen ha több részletben kerül kiegyenlítésre akkor annyiszor kell felvenni egy újabb részletfizetést.)

A részletfizetés ablakban elérhető(ek) a visszatartott összeg(ek) adatai a kéz ikonra kattintva.

Garanciális visszatartásos és jóteljesítési garanciás számlák megjelenítése a számlalistában

A visszatartást tartalmazó számlák a listában külön jelöléssel vannak ellátva, mert megjelenik mellettük a garanciális visszatartást jelölő kéz képe. A kézre kattintva a képernyőn megjeleníthetőek a garanciális visszatartáshoz tartozó információk.

  • Jóteljesítési garancia összege
  • Garanciális visszatartás összege és fizetési határideje
  • Fennmaradó fizetendő összeg (a végszámla összege csökkentve az eddigi befizetések összegével)

A számlalistában – a garanciális visszatartással rendelkező számlához- a Fizetve mezőbe a „Visszatartás” szöveg jelenik meg, ha a számlához történt már befizetés. Valamint a speciális részteljesítés miatt másik színnel jelölődnek, amit az alapbeállításoknál módosítani is lehet.

Amikor a számla maradéktalanul kiegyenlítésre kerül, akkor a Fizetve mezőben a kiegyenlítés dátuma jelenik meg.

Garanciális visszatartásos számlák megjelenítése a követelések listában

A visszatartott összeget tartalmazó számlák a követelések között is megjelennek. A követelések listában nem lejárt követelésként szerepel a számla, amíg a fizetési határidő nem járt le. Garanciális visszatartással rendelkező számla esetén 2 fizetési határidőről is beszélhetünk.

  • Az egyik fizetési határidő a számlán szereplő fizetési határidő, mely határidőig a garanciális visszatartáson felüli összeg kiegyenlítésére kötelezett a vevő.
  • A másik fizetési határidő a garanciális visszatartás összeg megfizetésének határideje, melyet a számla kiállításakor rögzítünk a garanciális összeg megadása mellett.

A követelések listában lejárt követelések között akkor jelenik meg az adott számla,

  • ha a visszalevő teljes összeg nagyobb mint a visszatartott összeg (azaz a garanciális visszatartás összege), ekkor a számlán szereplő normál fizetési határidővel számol a számlázó program – hiszen a számla garanciális visszatartáson felüli része sem került kiegyenlítésre
  • ha a visszalevő teljes összeg kisebb vagy egyenlő mint a visszatartott összeg, akkor a garanciális visszatartáshoz beállított fizetési határidővel számol a számlázó program – ekkor csak a garanciális visszatartáshoz beállított fizetési határidő elérkeztekor válik lejárt követeléssé a számla

A számlázó program tehát figyelmeztet bennünket, ha a garanciális visszatartással rendelkező számla teljesítésével elmaradás van, hiszen megjelenik a lejárt követelések között a követelések listában.

A listákban az ikonra kattintva egy buborékban megjelennek a visszatartásról és a fennmaradó összegről tájékoztató adatok.